Kinematika 2.Egy pillanatra térjünk is vissza az eddigiek fizikai jelentésére.
A szögelfordulást általában azonos alakú testekre tudjuk értelmezni, ezért deklarált célunk az, hogy ilyen állapotokat hasonlítsunk össze.

Ha a test megváltoztatja a formáját valamilyen módon, úgy hogy a folyamat végén (vagy valamely pontjain) az eredeti alakját vegye fel, az azt jelenti, hogy
C* térben zárt görbe mentén fog a test mozogni.
Ugyanez viszont nem feltétlenül fog teljesülni a
C térben. A két teret minden pillanatban az
R mátrix köti össze, ezért ez alapján lesz értelme a szögsebességet definiálni, amelyből az elfordulás szögét kaphatjuk meg.
A szögsebességet merev testekre definiálhatjuk mint egy 3x3-as antiszimmetrikus mátrixot.
Megjegyzem hogy ennek két formája is lehet, az szögsebesség, ami a térhez rögzített rendszerben írja le a forgást, illetve a , amely a testhez rögzített rendszerben.
Most ez utóbbit lesz a praktikusabb használni.
Ebben a bekezdésben a levezetés erejéig használjuk az indexekre vonatkozó összegzési konvenciót értelemszerűen.
a térhez rögzített koordinátákban,
a testhez rögzített koordinátákban.
Könnyen belátható, hogy amely a két koordinátázást összeköti.
Most ez a szögsebesség-mátrix nem a merev testekre vonatkozóan kerül alkalmazásra, ekkor messze nem triviális a jelentése.
Ennek megfelelően közelítsük meg a problémát úgy, ahogyan az ismeretlen dolgokat szoktuk, a lehető legáltalánosabb megfontolások alapján tapogatózva a sötétben.
A test állapotát a
C* alak-térben, az előzőek alapján, egy 3N dimenziós vektor határozza meg, ezt most jelöljük -val, ahol "A" az index ami 1,...3N-ig fut.
Tegyük föl hogy a testünk alakról alakúvá válik infinitézimális idő alatt.
Az alakváltozásnak nyilván 3N iránya lehet.
Jogosan feltehetjük, hogy infinitézimális változások esetén a mátrix, mely általában 3Nx3N-es, bárhogyan is nézzen ki, az egyes alakváltozásoktól, --pontosabban azok időderiváltjaitól-- lineárisan függ.
Ez azt jelenti, hogy , ahol az időfüggés kizárólag az utolsó tagban van, az alaktól függő mátrixok pedig egyenként 3Nx3N-esek, ugyanennyi darab van belőlük, és antiszimmetrikusak.
Amit fontos megjegyezni, hogy minden olyan pillanatban amikor a test felveszi az eredeti alakját, az mátrix azonos 3x3-as blokkokból áll, vagyis az tartalmazni fog minden információt. Ennek megfelelően az egyes mátrixokban is teljesen elegendő lesz egy 3x3 blokkot vizsgálni.
Ugyanakkor van némi határozatlanság a szögsebesség definíciójában, abból eredően hogy tetszőlegesen választottuk meg a referencia-orientációt amikor kiválasztottuk a megfelelő reprezentációt mindegyik alakra. Természetesen könnyedén választhattunk volna ki bármely más orientációt.
Végezzük el hát ezt!
Másik reprezentáció annyit jelent, hogy vektorról áttérünk a vektorra, ahol az "S" mátrix, egy olyan forgatómátrix, amelyik eltérő lehet a különböző alakokra.
Ebben az esetben az mátrix is megváltozik, lesz a megváltozott reprezentációban.
Végül a szögsebesség komponenseit a reprezentáció-váltás
alakúra viszi.
Ez a fajta határozatlanság kapcsolatba hozható azzal, hogy két különböző alak között nem tudjuk az elforgatást közvetlenül definiálni.
A bizonytalanság, a várakozásunknak megfelelően, el fog tűnni akkor amikor a tényleges elfordulást kiszámoljuk.
Az -hoz hasonló matematikai objektumok, vagyis amelyek ilyen módon transzformálódnak, igen fontosak a fizika bizonyos ágaiban.
Fizikusok nem-ábeli mértékpotenciáloknak hívják az ilyen mennyiségeket.
Ezzel egyszersmind rámutattunk arra is, hogy a klasszikus mechanika keretein belül nemcsak az "adjunk hozzá a potenciálhoz egy konstanst" típusú mértéktranszformációk kerülnek elő, hanem az igencsak absztrakt fogalmaknak is van megfelelője. (Tulajdonképpen még a Feynman-gráfoknak is, de ez most nem tartozik ide)
Ezen a ponton az ember jobban átérzi azt, ami a Landau I. kötetben szerepel: "Nemes egyszerűségében bontakozik ki előttünk minden természettudomány kiindulópontja: a klasszikus mechanika. "
A kinematika rész ennyiben kimerül, legközelebb a dinamika következik.
(folyt. köv.)