Azt hiszem, megvan. Legyen a kocsi sebessége az úthoz képest v, a rúd emelkedési sebessége u a kocsihoz képest. Ekkor a relativisztikus sebességösszeadás képlete szerint Vx=v, Vy=sqrt(1-v^2)*u , ahol Vx a rúd bármely pontjának x irányú sebessége az út rendszerében, Vy hasonlóan. (c-t 1-nek vettem a számolások egyszerűsítése végett). Ekkor
V=sqrt(Vx^2+Vy^2)=sqrt(v^2+(1-v^2)*u^2)
A rúd V sebességgel megy az úthoz képest, tehát sqrt(1-V^2)-szeresére kontrahálódik az út rendszerében. Igen ám, de nem az x tengely irányában ennyi a kontrakció, hanem V irányában! Ahhoz, hogy megkapjuk az x irányú kontrakciót, a V irányú kontrakciót meg kell szorozni a V és az x tengely által bezárt szög koszinuszával:
cos phi = v/sqrt(v^2+(1-v^2)*u^2)
Tehát a rúd x irányú kontrakciója:
kxrúd = sqrt(1-V^2)*cos phi=sqrt(1-v^2-u^2+v^2*u^2)*v/sqrt(v^2+u^2-v^2*u^2)
A kocsi is kontrahálódik az út rendszerében, tehát az árbócok távolsága is csökken egy
kkocsi= sqrt(1-v^2) faktorral.
Azt kell megmutatnunk, hogy a rúd jobban kontrahálódik x irányban, mint a kocsi: nem ér át.
Azaz kxrúd < kkocsi
v*sqrt(1-v^2-u^2+v^2*u^2)/sqrt(v^2+u^2-v^2*u^2) < sqrt(1-v^2)
Átszorozva a nevezővel és négyzetre emelve:
v^2*(1-v^2-u^2+v^2*u^2) < (1-v^2)*(v^2+u^2-v^2*u^2)
Egyszerűsítve: 0<u^2*(1-v^2), ez pedig igaz, mert c=1 egységrendszerben v<1, azaz v kisebb, mint a fénysebesség.
Készen vagyunk.
