Kedves Sanyilaci!
Köszönöm az alapos válaszodat, megjegyzéseid segítségével tisztázódott is néhány dolog bennem, de úgy gondolom, hogy az általam felvetett problémát közel sem sikerült megoldani. Elnézést kérek, de a kérdés egyértelmübbé tétele érdekében kénytelen vagyok kicsit hosszabban idézni Székelytől:
„A „tér görbültségét”, azaz annak nemeuklideszi jellegét ma általában tapasztalati kérdésként kezelik, s ennek során általános az a fölfogás, hogy a fizikában sokszorosan bevált einsteini relativitáselmélet azt vitathatatlanul bebizonyította, megcáfolva, illetve csupán hozzávetőleges, közelítő geometriaként hagyva meg az „euklideszi” geometriát. Az álláspont képviselői többnyire a — talán Lobacsevszkij által először megfogalmazott — háromszögelési kísérlettel szoktak példálózni: eszerint, ha megmérjük egy elég nagy háromszög szögeit, s e szögek összege eltér a 180°-tól, ez azt bizonyítja, hogy a tér nem euklideszi.
Velük szemben Poincaré Tudomány és föltevés című nevezetes könyvében meggyőzően érvelt amellett, hogy a „geometria igazságának” ezen előbbi fogalma teljességei abszurd. A háromszögelési kísérlet eredménye ugyanis semmit sem mond nekünk a geometriáról, hiszen kísérletünk eredményének kiértékelésekor mindig nyitva áll előttünk az a lehetőség, hogy föltegyük: a fénysugarak pályája valamilyen fizikai effektus miatt eltért az egyenestől. Így ha a kísérlet például a szögek összegére pontosan 180 fokot is adna, ez egyáltalában nem jelentené azt, hogy a tér euklideszi: továbbra is kitarthatnánk amellett, hogy a tér Riemann-szerű, csak éppen a fénysugarak elhajlottak a Riemann-tér egyeneseitől, és ezért kaptunk a szögek összegeként 180 fokot. A fizikai kísérletek sohasem tesztelhetik a geometriát, hanem a geometriára és a fizikai jelenségekre egyidőben vonatkozó hipotéziseinket, hangsúlyozza Poincaré, s ezért az, hogy milyen geometriát választunk a fizikai világ leírásához, sem a logika, sem pedig a tapasztalat nem határozhatja meg, hanem szabad megegyezés, szabad „konvenció” kérdése.
Einstein nemcsak ismerte, hanem elismerte Poincaré álláspontját, s a nemeuklideszi geometria — vagyis a „görbült tér” — bevezetését elméletében tudatosan szabad megegyezés eredményének tekintette, melyet egyedül csupán annak kényelmessége, használható volta, s nem valamiféle „tőlünk független”, objektív fizikai világgal való egybeesése „igazol”. „Minden fogalom (még a tapasztalathoz legközelebb állók is) logikai szempontból szabad föltételezés…” Einstein ezen álláspontját azonban mind az egyetemi fizika, mind pedig a modern fizikát népszerűsítő irodalom ignorálta és a tér görbültségéről mindkettő úgy beszél, mintha a fizikai világ ténye volna, melyről a fizika eszközeinek egítségével egyértelműen dönthetünk.” (http://members.iif.hu/visontay/ponticul ... ekely.html )
Poincaré ezen véleményét a Speciális relativitáselmélet Einstein-féle illetve Lorentz-féle változatának az egyenértékűsége elég stabilan alátámasztja. A két elmélet teljesen eltérő előfeltevéseken nyugszik, és mégis ugyanazt az eredményt, nevezetesen a Lorentz transzformációkat, és a Minkowski-teret érik el.
Ezen a ponton láthatóan nem értek egyet azzal, amit a Minkowski-féle geometriáról és a Lorentz féle leírásról írtál.
1. A Lorentz féle leírásnak nem a Minkowski-tér az alternatívája, hanem az Einstein féle leírás. A Minkowski-teret Lorentz is megkapta, hiszen ahhoz csak a Lorentz transzformációra van szükség, azt pedig ő konstruálta meg a Maxwell egyenleteknek koordináta-transzformációval szembeni invarianciáját vizsgálva.
2. Nem igaz az, hogy Einstein nem tételezett fel semmit, hiszen megkívánta a fénysebesség rendszerfüggetlen mivoltát és a relativitási elvet. Ezzel párhuzamosan ugye Lorentz feltételezi az étert, az abszolút teret és időt és a relativitási elvet.
3. Occam elve nyilván Lorentz ellen szólt, de ugyanakkor szólt mellette egy másik elv, aminek az elhanyagolását szerintem igen sokan sajnáljuk azóta is: ez pedig a „Szemléletesség elve”.
4. Az einsteini leírás fölénye egy ideig nyilván nem volt triviális a lorentzivel szemben, ez csak most látszik olyan egyértelműnek, de ha ma, száz év távlatából szeretnénk értelmezni, hogy ez hogyan derülhetett ki, én a következő okokat nevezném meg:
- Einstein kreativitása, képzelő ereje jóval meghaladhatta Lorentzét, emiatt a specrel alapelveit hamar általánosította és megalkotta az áltrel-t, ami nyilván megerősítette az Ő specrel-ét is a Lorentzé-vel szemben.
- A pozitivista filozófiának a XX. sz. eleje volt a legdinamikusabb időszaka, így a metafizikai áthallással bíró lorentzi elméletet (éter) könnyebben elvetették. (Megjegyzem, hogy a mai kozmológiában az éterhez hasonló metafizikai előfeltevés tömegével szerepel.)
Ami a geometriát illeti, abban igazad van, hogy Poincaré fent idézett véleménye alapján én valahogy úgy képzelem, hogy a matematikusok megkonstruálnak különböző geometriákat a lehetséges fizikai alkalmazásoktól függetlenül (vö. Bólyai, Riemann), és a fizikus ezeket úgy használja, mint egy eszközt a fizikai valóság leírásában. Ahhoz hasonlóan, mint ahogy a mechanikai leírásban választhatunk a differenciálegyenletekkel, vagy a Hamilton egyenletekkel való leírás között. Ez azt jelentené, hogy mindig el tudjuk különíteni a geometriai és a fizikai megfontolásokat a fizikai elméletben. A beszélgetés címének a választását is ez indokolja, úgy érzem ugyanis, hogy az áltrel-ben ez a különbség a fizika és a geometria között megszünt, és úgy tünik, mintha a geometria feloldódott volna a fizikában.
Székely erről a - szerinte csak fogalmi zavarból adódó – problémáról egy másik helyen így ír:
„Az a mód egyébként, amiképpen a népszerűsítő irodalom a köztudatban Einstein elmélete kapcsán a ’tér görbültsége’ fogalmát terjeszti, igen pontatlan. A nem-euklideszi téridő-struktúra, melyre ’tér’-ként szoktak hivatkozni, valójában a gravitációs mező, s ennek struktúrája ’görbűl’ – azaz helyesen nem-euklideszi.” (Albert Einstein válogatott írásai, Székely László (szerk.), Typotex 2005, 54.o.)
Ebben a mondatban ugye Székely megkülönbözteti a ’teret’ a ’gravitációs mező’-től, de arról, hogy mit is kellene akkor itt ’tér’-en érteni, nem beszél. Ha azzal szeretném elintézni a dolgot, hogy biztosan valami mögöttes filozófiai ’tér’ fogalom jelenhet meg itt, az ezt a mondatot megmagyarázhatja, de a nyitó bekezdésben található, Poincaréra alapozott megfontolások úgy érzem akkor is fennállnak.
Üdv,
Csebó
