Szerző: Zsolt68 » 2018.03.30. 09:00
Azt gondolhatnánk elsőre, hogy a haladó mozgásnak ebben nincs szerepe. (Ezt majd később egy kicsit visszavonom.)
Amit mindenképpen érdemes számításba venni, az a körforgalom.
Csakhogy az autók ritkán szoktak körbe-körbe menni. Általában mindegyik csak egy-egy részét teszi meg a teljes körnek.
(Mintha a körforgalom egy nehéz atommag lenne, és az autók rugalmasan visszapattannának. A kontinentális autók mindig jobbra.)
Viszont úgy is gondolkozhatunk, hogy a sok kis körcikkből kiadódik a teljes kör - naponta több ezer. Igaz ez?
rotrot-divgrad.png
Például:
Ezt a képletet átrendezhetjük, és kiemelhetünk másik tényezőket. Attól a lényeg nem változik.
Mármint matematikailag.
(Lásd: Matematika 10 - gondolkodási módszerek. Galambdúcból galamszél fúj.)
Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy a fizikában a háromszög szögeinek összege mérés kérdése.
Szerintem ezt a kérdést nem lehet eldönteni matematikai alapon, csak méréssel.
Matematikailag persze ki lehet hozni valamit, ami vagy igaz, vagy nem.
Két dolgot érdemes még megfontolni...
1. Ha öten jobbra pörögnek és öten balra pörögnek, az talán nem ugyanaz, mintha senki nem forogna.
(Hasonló probléma: a sárgolyó középpontjában nincs gravitáció. De ez talán nem ugyanaz a szituáció, mintha a középpont körül nem lenne ott az a nagy tömeg. Abból a pontból minden anyag körülöttünk kifelé vonz minket. Nemtom.)
2. A haladó mozgás sem teljesen egyenes. Egyrészt vannak az úton kanyarok, másrészt a bolygó felszíne is görbül.
Tehát a pontos számításokhoz ismerni kellene a brit úthálózat szerkezetének rotációját.
Mindenesetre négyesvektorokkal érdemes lenne kiszámolni két egyirányban és két ellenkező irányban forgó test járulékát. Bizonyára a forgó mozgásra is lehet négyesvektorokat felírni. Átadom a szót az okosabbaknak. Macskamatikai co-processzornak való feladat.